top of page
  • תמונת הסופר/תAdmin

השקעות נדל"ן תחת משבר הקורונה

עודכן: 11 ביוני 2023


אין ספק שכולנו חווים בימים אלה תקופה לא פשוטה שלא זכורה לנו כבר הרבה מאוד שנים.

בניגוד למשברים בעבר בהם האיומים היו מוגדרים והשפעתם הייתה מוגבלת בזמן ובאזורים מסוימים בעולם, כיום מדובר בהתמודדות מול איום בלתי נראה שהשלכותיו נראות ברמה הגלובלית.

הנזק לכלכלה המקומית מוערך בעשרות מיליארדי שקלים, הן בעקבות הסגר ואובדן הכנסות למדינה, תשלום דמי אבטלה לעובדים שכירים שהוצאו לחל"ת, פיצויים לעסקים ועצמאים ועוד. כמו כן בחודש האחרון אנו עדים לפדיונות ענק בשוק ההון, כאשר משקיעים מנסים לגדר את הפסדיהם בבורסה.

לאחרונה אנחנו מקבלים לא מעט פניות ושאלות מצד לקוחות-משקיעים ומתעניינים כיצד המשבר הנוכחי צפוי להשפיע על שוק הנדל"ן בכלל ועל שוק ההשקעות בנדל"ן בפרט.

בעידן בו הריבית במשק היא אפסית ולא צפויה לעלות בתקופה הקרובה ולאור הפדיונות הגבוהים בשוק ההון יש הטוענים כי שוק הנדל"ן הוא המפלט העיקרי של קהילת המשקיעים. האם אכן כך?


שוק הנדל"ן כיום - איום או הזדמנות?

בטווח הקצר של מספר חודשים אנו צפויים לחוש לחץ על המחירים כלפי מטה הן בנדל"ן למגורים והן בנדל"ן מסחרי למשרדים.

רוכשי דירות למגורים והשקעה צפויים להשהות החלטות רכישה עקב אי הוודאות שנוצרה בשוק, לצד עליית הריבית הצפויה של הבנקים על משכנתאות. בצד ההיצע הרבה קבלנים צפויים להיתקע עם מלאי גדול של דירות ויהיו מוכנים להפחית מחירים כדי למכור דירות גם אם ברווח נמוך יותר.

בטווח הבינוני של כחצי שנה מהיום ניתן להעריך כי השוק צפוי להתייצב ברמות מחיר קרובות לאלו שהיו נהוגות עד לאחרונה. הביקוש לנדל"ן למגורים הוא די קשיח, במיוחד באזורי ביקוש במרכז הארץ. נוסיף לזה את ההפחתה הצפויה בהתחלות בניה ועיכובים במכרזי מחיר למשתכן, אשר יגרמו למחסור עתידי בהיצע של דירות ולכן גם לעליית מחירים בהתאם.

גם בנדל"ן המסחרי למשרדים אנו צפויים לשחיקת מחירים בטווח הקצר. יזמים שהשקיעו בתחום ייאלצו להפחית מחירים כדי להישאר אטרקטיביים בעיני עסקים ובעלי משרדים יצטרכו להפחית את דמי השכירות בהתאם. עם זאת, עוצמת השחיקה צפויה להיות גבוהה יותר באזור גוש דן, עתיר היצע משרדים, ופחותה בהרבה באזורים בהם יש מחסור בסיסי של שטחי תעסוקה.


האם זה הזמן הנכון לחפש השקעות מעבר לים?

השקעות מעבר לים הפכו להיות מאוד פופולריות בשנים האחרונות כאשר כל אחד מכיר מישהו אשר השקיע ברכישת נכס מניב בחו"ל. עיקרון הפיזור וחלוקת סיכונים מנחה אותנו בעולם ההשקעות. אולם דווקא בתקופה כזו שבה השווקים הגלובליים אינם יציבים וסובלים מאי וודאות, לצד חשיפה לשערי מטבע, מובילים אותנו להמלצה להתמקד בשוק המקומי - ביתי הוא מבצרי!


השפעת המצב על מחירי הקרקעות:

אין ספק שמחירי הקרקעות מושפעים גם כן ממחירי התוצר הסופי - דירות או משרדים ומסחר. אולם כידוע, עסקאות קרקע מגלמות רווח של מאות אחוזים בין קנייה למכירה, ולכן אחוזי הירידה של המוצר המוגמר הינו זניח ביחס לרווח/מחיר הקנייה של הקרקע. בנוסף, אופיין של עסקאות אלו הן לטווחים בינוניים ולכן בטווח זמנים זה, השפעות המשבר צפויות להישכח. דווקא בתקופות אלו, ומהסתכלות אחורה על תוצאות המשבר הגדול האחרון של שנת 2008, ניתן להניח שבחודשים הקרובים אף צפויים להיפתח הזדמנויות קנייה מתחת למחיר שוק, היות ומנוף הלחץ על בעלי הקרקעות להיפגש עם כסף, יהיה גבוה יותר.


בשורה התחתונה, משבר הקורונה פוגע פגיעה די קשה כמעט בכל תחומי החיים, בהשקעות הקלאסיות בשוק ההון ובנדל"ן המסורתי, וזאת מתוך לחץ ורצון לשמור קודם כל על כספי המשפחה והחסכונות. אולם בנדל"ן האלטרנטיבי, כדוגמת עסקאות קרקע למגורים או למסחר, תנודות השוק פוגעות פחות ברווחיות ההשקעה והמשבר אף יכול להוות הזדמנות לרכישה במחירי מציאה, כפי שגדולי הנדל"ניסטים בעולם משכילים לעשות בשיאם של משברים.



אין במאמר זה כדי לתת ייעוץ או הכוונה או הצעה לרכישה כלשהי, ובכל אופן, המלצתנו היא לבצע השקעות בתקופה זו רק מתוך כספים עודפים ולא מתוך כספים הנדרשים לקיום הבסיסי של משק הבית או דרך הלוואות המעמידות בסיכון את יכולת ההחזר החודשית.




217 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page